F! (blä för förkortningsskämt) & Tina Arena

Satt o jobbade i skolan idag. Hittade det här och jag bara måste visa det! (För den som läser min blogg)

Feministiskt initiativ:

1.       Kvinnors löner måste höjas.

2.       Mäns våld måste upphöra.

3.       Föräldraförsäkringen måste individualiseras.

4.       En värld fri från diskriminering måste vara grunden.

5.       Samhällsbyggandet måste ske utifrån kvinnors villkor.


Är det inte diskriminering när vi säger att män måste, kvinnor måste få osv? F! säger här att männen måste ge och bli, vad jag tror F! vill mena, "realister" (alltså att de är överlägsna kvinnan inom i princip allt. Detta är INTE min syn på samhället, utan min tolkning av F!s syn på samhället). Kvinnor däremot ska erbjudas mer.
I mina ögon är jämställdhet när vi inte längre delar upp efter kön. Så här skulle jag säga:


1.       Lika lön för lika arbete!

2.       Våld mot andra - och oss själva! - måste upphöra.


Vad menar F! med punkt fem, är nästa fråga? "samhällsbyggandet måste ske utifrån kvinnors vilkor"? Vad bygger det på, hur menar de och vad hände med jämställdheten? Menar de enkelt att samhället ska byggas fram till ett mer jämställt sådant eller att kvinnorna ska forma samhället? Igen, Formulering!


Formulering är nog en av deras svaga sidor, en i mängden...


Tina Arena! Hittade denna underbara människa igår, älskar hennes röst!




Vackrare än såhär blir det inte!
Don't Cry For Me Argentina av Andrew Lloyd Webber, sjungen av Tina Arena. Helt underbar sångerska!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0